tirsdag den 3. maj 2011

Etik og moral som lystfisker!

Jeg har de senere år ofte fisket ved Kalvø i Genner bugt. Juniorerne i Brede å har også været med dernede.
Men nu må jeg nok erkende at Kalvø er ved at være overrendt af fiskere.
Desværre er det ikke alle lystfiskere der , efter min mening, udviser etik og moral ved fiskevandet.
Jeg hørte for nylig om en "lystfisker" der tog 14 havørreder med hjem fra Kalvø. Dette er efter min mening fuldstændig unødvendigt. Også fordi dete skete for ca. 2 måneder siden. På det tidspunkt er 90% af de havørreder der bliver fanget ved Kalvø nedgængere.

                                                                   Anders fisker ved Kalvø (junior)

Jeg ved jo udmærket at det er tilladt at hjemtage fisken fra d. 16 januar. Men der jo ingen næringsværdi på en nedgænger.
Jeg har også hørt fra en anden kilde at der på 1 dag blev hjemtaget 6o havørreder fra Kalvø.
Da ørrederne ved kalvø er fjordørreder, som har været oppe og gyde i den nærliggende Elsted bæk, skal vi lystfiskere passe på med at tolde for hårdt på denne bestand af ørreder. Såfremt vi ikke gør dette, vil der ikke gå mange år inden vi har opfisket bestanden.


Så er vi jo ikke meget bedre end de fritidsfiskere vi ser lidt skævt til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar