tirsdag den 3. maj 2011

Hvorfor fluefisker?

Jeg har det sidste stykke tid gået og spekuleret på hvorfor jeg er så fascineret af fluefiskeriet. Det er jo ikke fordi jeg fanger flere fisk. Det kan ikke siges. Det har heller ikke noget med snobberi og gøre. Jeg fisker jo også med blink, spinner og orm. Men det er som om at fluestangen trækker mere.
Jeg  har stor respekt for ormefiskere. Der fanges nok flest og størst fisk på orm i Brede å. Jeg prøvede også sidste år at fiske med orm et par gange. Men det vil ligesom ikke rigtig lykkedes for mig. Det eneste jeg opnåede var skaller og aborrer spiste min spand med orm i løbet af en ½ time.


                                          Billede fra Ellum



Jeg fisker ofte på kysten, da jeg jo bor på østkysten. Hver gang pakker jeg spinnestang og fluestang i bilen. Men det ender med at jeg i 80% af tilfældende tager fluestangen. Det er ligesom om at fluestangen "drager" mig.

Hvorfor jeg har det sådan må stå hen i det uvisse, men jeg er nok ikke den eneste der har det sådan.
Det har måske noget med æstetikken i fluekastet. Når kastet lykkes, så kan det virkelig mærkes. Måske skyldes det også følesen og glæden ved at fange en fisk på de fluer jeg selv har bundet.

Idag er jeg kommet så vidt at det er nemmmere for mig at kaste med fluen end med spinner selv om sivene står højt.




                                            Billede fra Åbæk ind mod Aabenraa

Er der andre fluefiskere der har det på samme måde, kunne det da være sjovt at høre nærmere.

1 kommentar:

  1. Hej Richard

    Jeg ved heller ikke hvad det er fluefiskeriet
    gør ved en ,men har man først fået en god fisk
    på fluestangen er man solgt.
    Mit fiskeri forgår 90 procent af tiden med
    fluestangen ved brede å og kysten.
    Med henhold til dit andet indlæg "etik og moral" må jeg give dig ret , desværre er det ikke kun ved kysten men også ved brede å,det har jeg set flergange her i foråret hvor både
    laks og havørrede er blevet taget ,hvor det ellers var tydeligt at fiskene var nedgænger.
    Du skal være velkommen til at kontakte mig for
    en lillegang fluesnak.

    Med venlig hilsen
    Per westergaard
    tlf 25120500 Skærbæk

    SvarSlet